Poesi i alle materialer
Poesi regnes måske almindeligvis blandt de mere ”luftige” kunstarter, men denne eftermiddag skal handle om det modsatte – om poesi i alle materialer. I et møde mellem kunstig intelligens, sprog, kodning og 3D-print opstår digte som man kan tage og føle på. Den australske digter og teoretiker Amy Ireland kalder denne poesi i andre materialer eller skabt af andre instanser end mennesket for xenopoesi og arbejder med 3D-print, stealthteknologi og fonetisk analyse. Den canadiske digter og billedkunstner Jessica Bebenek oversætter The Wasteland til en strikkeopskrift via metriske skemaer og den amerikanske digter og billedkunstner Jen Bervin arbejder sammen med silkeorme i skabelsen af bogen Silk Poems. De tre digtere vil fortælle om deres arbejde, læse fra deres værker og tale sammen. Mikkel Thykier moderer samtalen og leder os igennem eftermiddagens program, som vil blive afholdt på engelsk.
Arrangementet finder sted på zoom d. 26. maj 2021 kl. 17-20.
Tilmelding skal ske ved at sende en email til: ursulaandkjaerolsen@forfatterskolen.dk på dagen d. 26. maj mellem 12 og 17, så får I tilsendt et link.
Deltagerbiografier:
Jessica Bebenek er forfatter og billedkunstner. Hun bruger performativitet og humor til at udforske f.eks. kønsdynamikker, død og sorg, seksualitet og skam. Hendes seneste bøger inkluderer digtsamlingen Fourth Walk og k2tog, sidstnævnte en kunstbog med strikkeopskrifter til digte, hvor Bebenek ud fra metriske analyser af klassiske værker, f.eks. Eliots The Waste Land, danner strikkeopskrifter, som læseren af bogen så kan strikke selv. Hun arbejder som underviser og risografisk bogtrykker og skriver for tiden på digtsamlingen No One Knows Us There.
Udvalgte udgivelser:
KETTLE SONG, Grow & Grow Press, 2014
Fourth Walk, Desert Pets Press, 2017
K2tog, Centre for Expanded Poetics/Broken Dimanche Press, 2018
Jen Bervin er digter og billedkunstner. Hendes tværfaglige arbejde indeholder elementer af forskning og hendes samarbejder spænder vidt: hun har således arbejdet sammen med kunstnere og specialister lige fra litteraturvidenskabsmænd til materialeforskere. Bervin forsøger i sine værker at aktivere skæringspunkterne mellem kunst og forskning, tekst og tekstiler, videnskab, teknologi og håndværk. Bervin er forfatter til elleve bøger herunder seks kunstnerbøger, f.eks. Silk Poems – et langdigt præsenteret både som en biosensor lavet af flydende silke udviklet i samarbejde med Tufts Universitys Silk Lab og som bog. En bog som også er oversat til dansk. Hendes publikation Gorgeous Nothings: Emily Dickinson’s Envelope Poems, med Marta Werner og Susan Howe, blev udnævnt til New Yorker Book of the Year. Bervins soloværker og samarbejder er blevet udstillet bredt og kan findes i mere end tredive internationale samlinger.
Udvalgte udgivelser:
Sølvbogen, Forlaget Virkelig, 2015
Silkedigte, Forlaget Virkelig/Laboratoriet for Æstetik og Økologi, 2020
Amy Ireland er en eksperimentel digter og teoretiker med base i Sydney, Australien. Hun arbejder for tiden på en ph.d. om xenopoetik ved University of New South Wales, hvor hun også underviser og forelæser om kreativ skrivning og en del af den filosofiskæstetiske forskningsklynge ‘Aesthetics After Finitude’. Hendes forskning fokuserer på spørgsmål om agens og teknologi, og hun er medlem af det teknofeministiske kollektiv Laboria Cuboniks. Amy har udstillet i Australien, UK, Canada og Frankrig og har skabt flere unikapublikationer, hvoraf nogle findes i National Library of Australia. Hun er i øjeblikket engageret i forskellige poesiprojekter, der involverer lyd, sproglig transkodning, performance, 3D-print, stealthteknologi og projektiler.
Udvalgte udgivelser:
Aesthetics After Finitude, Re.Press, 2016
Poetry is Cosmic War, interview med A. I. Carruthers, Rabbit Poetry Journal, #17, 2016
Kold Empati, i Monsieur Antipyrine #4-5, redigeret af Mikkel Bolt, Mikkel Thykier, Claus Handberg and Mathias Kokholm, 2019